Historik

Födelsen av fyra skolprojekt i Kenya

Tillkomsten av skolprojekten i Kenya beror till stor del på slumpen. Mitt bolag genomförde en konferensresa till Kenya 1994. Av resebyrån blev vi avrådda att lämna hotellområdet av säkerhetsskäl. Till trots vandrade Hans Tell och jag rakt in i bushen efter små stigar och träffade många trevliga människor bl.a. Ibrahimu som guidade oss vidare in bland små byar.

När jag 2002 återbesökte Ibrahimu besökte vi också den skola där han gått. Mvindeni Primary School. Av en slump hade skolans styrelse den dagen möte med skolledning under ledning av rektor Kassim Said Boneo. Jag fick delta i mötet och också en invitation att vara extralärare i skolan.

Skolan var i uselt skick. Trasiga tak, väggar och golv. Nästan inga läromedel. Inget vatten. Ingen el. Eleverna satt på golvet då stolar och bänkar saknades. Mötet med alla dessa glada och entusiastiska elever och lärare tog ”andan ur mig”. Då bestämde jag mig för att på olika sätt stödja skolan, vilket jag nu gjort under 22 år. Ytterligare tre skolor har tillkommit under resans gång.

Mkwambani, Vuga och skolan i kvinnofängelset Shimo-La-Tewa. Skolorna har nu över 4000 elever och levererar goda studieresultat. Teman som jag ofta återkommer till vid mina möten med elever, lärare och föräldrar är: Effekter av förändrat klimat. Relationerna mellan muslimer och kristna. Jämställdhet. Våld i nära relationer. Jordbruk. Produktion av mat. Plantering av träd. AIDS/HIV. Entreprenörskap. Utbildningens betydelse för utvecklingen av lokalsamhället.

Genom att ungdomarna ser större möjligheter för att utvecklas i sitt närsamhälle minskar också risken för att man väljer att komma över medelhavet i riskfyllda flyktingbåtar.

Bo Granqvist, juni 2024